Yes! Mijn eerste circuitdag in 2007

Ja, ja het is gelukt. Mijn eerste circuitdag van het jaar2007 is een feit :). Afgelopen maandag 2 april heb ik een circuitdag gehad ophet circuit van Assen. Ik had mezelf niet opgegeven zo vroeg in het seizoen, je kent de gezegde "april doet wat hij wilt", daarmee bedoelen wehet weer. Maar het zou prachtig weer worden en wel 18 graden! Deze circuitdagwerd georganiseerd door Motorsportlifestyle (www.motorsportlifestyle.nl) en opde website had ik al gezien dat deze dag al vol geboekt was. Ik dacht bij mezelf "laten wehet gewoon proberen, "nee" heb je en "ja" kan jekrijgen". Het eerste wat ik deed is een email sturen naar Motorsportlifestylemet de vraag of ze toch niet een plekje voor me hadden. Na een dagje geenreactie dan maar een SMS verstuurd. Maar ook hierop geen reactie dus dan maar directbellen. Zo gezegd zo gedaan, maar helaas werd er telefonisch medegedeeld dat er echt geen plek meer vrij was. Het was nu al zaterdag en maandag zou de circuitdag zijn. Ik had me er al bij neergelegddat ik dus niet zou gaan rijden, totdat ik op zaterdagavond een SMS kreeg. Ikwas op dat moment met een aantal collegaxb4s en aanhang aan het genieten van een dinershow op het mediapark te Hilversum. Het bleek een SMS te zijn vanMotorsportlifestyle. Zondagochtend meteen mijn voice mail gebeld en kreeg ik demededeling dat ik een plekje had en of ik dit wilde conformeren. Ik belde meteenterug een Maudie (eigenaresse van Motorsportlifestyle) gaf aan dat ik eenplekje had in groep 4a. Dit was de één na snelste groep. Prima zei ik. Ik heb alvaker gereden op Assen dus dit moet wel gaan. Ik had de Bed en Breakfasthotel per email al op donderdag geinformeerd of er een kamer vrij was en die was er. Dus heb ik dan ook meteen op zondag geboekt. sxb4Middags afgesproken om de motortrailer op te halen, zodat ik nahet avond eten spullen kon inpakken en richting Assen kon gaan rijden. Zo gezegd zogedaan. Rond een uur of 22:00 kwam ik aan bij de Bed en Breakfast en bleek ik de enige gast te zijn. Hethele B&B voor mijzelf :).

De volgende ochtend scheen de zon heerlijk en was er geen wolkje te bekenen. Het was wel erg koud, maar detemperatuur zal in de loop van de dag wel hoger gaan worden. Bij aankomst snelde motor van de trailer halen en hiervoor kreeg ik netjes hulp. In mijn eentje krijg ik dit niet voor elkaar om zoxb4n zwaar ding van de trailer te laten rollen. Nadat ik mijn nummeren transponder had opgehaald was het al tijd om me klaar te maken voor deeerste sessie.

Eerste sessie: Het seizoen is nog lang dus de bedoeling was om hetrustig aan te doen. Maar in deze groep reden ook Cuppers en ONK rijders mee endie gingen meteen volgas ervan door. Hoe bedoel je rustig aan doen 🙂 Om nietals een chicane te dienen gaf ik mijn raspaardje ook maar de sporen, maar tochmet behoorlijk wat reserve. Mijn fiets is tijdens de winterstop behoorlijkonder handen genomen waardoor hij heel anders aanvoelt. Het was nog behoorlijkkoud en na een paar ronden werd de code rood gevlagd en moesten we met zijnalle binnenkomen. Ik dacht meteen dat er iemand verongelukt was, maar dat wasniet het geval. We moesten ons alle melden bij de circuitdag leiding. Watbleek…..we overschrijden het geluidslimiet behoorlijk. Er werd de afspraakgemaakt dat iedereen hieraan iets moest doen en in de tweede sessie zou eropnieuw worden bekeken wat het geluidsniveau was. Voor de zekerheid heb ik toenmaar mijn DB killers erin geschroefd, maar ik wist bijna zeker dat de viercilinders van onze Cuppers en ONK rijders de boosdoeners waren. In ieder gevalwas de eerste sessie te kort om echt te melden hoe de fiets aanvoelde, maar ikwas blij. Ik had mijn eerste kilometers gereden van het seizoen en op hetAssense circuit. Wat wil je nog meer :).

Tweede sessie: Hoe bedoel je rustig aan. Het gas werd meteen opengetrokken voor me en ik liet ook rustig de andere voorbij komen. Ik laat meniet gek maken. Na een ronde of twee ging ik ervoor zitten en gaf hem desporen, maar ik merkte meteen en zeker na de Strubben je volgas geeft over deVeenslang voelde de voorkant niet stabiel. Ik schonk er op dat moment niet veelaandacht het zal wel aan mij liggen dacht ik. Ik moet nog even wennen. Ikmerkte wel dat ik echt mijn rondjes moet rijden en opnieuw moet wennen aan defiets. Het ging zeker niet vanzelf en ik reed nog onzeker over de baan.Misschien ook omdat deze groep ook veel harder rond ging dan dat ik gewend was.Vorig jaar zat ik in groep 3 en daar ging het toch iets rustigers aan toe.Gelukkig werden we niet in de tweede sessie afgevlagd met een code rood, maarwe moesten ons wel melden bij de circuitdag leiding. Dat lag een stapel A4xb4tjesmet wie over het geluidslimiet kwam. Ik zat er gelukkig niet bij  en konrustig gaan zitten. Er werd het één en ander uitgelegd door iemand van hetAssense circuit hoe het zat met het geluidslimiet en dat ze iedereen die op delijst stond dat hij of zij teveel geluid produceert zich te melden tijdens depauze bij de circuit leiding. Diegene moest namelijk in zijn eentje langs demeetpunt te rijden, zodat ze individueel konden meten. Wie dan nog teveelgeluid produceerde mocht niet meer rijden. 

Tussen de tweede sessie en de derde sessie was er lunchpauze. In de tweede sessie bemerkte ik dat de voorkant verre van optimaal was. Gelukkigopenbaarde dit zich alleen in alle hevigheid uitkomend van de Strubben op de Veenslang,maar qua afstelling van de vering moest er zeker nog wat gebeuren. Wat ook weer zich openbaarde is de olielekkage en weer op dezelfde plek als altijd. Welke oliekeerring het nu is moet ik nog onderzoeken, maar ik word er wel moe van 😦

Derde sessie: In deze sessie ging ik er even voor zitten, maar ook aan het einde van deze sessie was ik niet tevreden. Voorkant voelde onstabiel en het openbaarde zich meer naarmate ik harder aan het gas begon te hangen. Helaas was er geen veerspecialist op deze circuitdag die me kon helpen. Uiteindelijk ben ik zelf aan de gang gegaan, want in de vierde en vijfde sessie wilde ik toch van de laatste plaats afkomen :). Het probleem openbaart zich nadat je van de Strubben volgas geeft overde Veenslang. Mijn stuur wilde zeg maar "slingeren" waardoor ik duskrampachtig mijn stuur vast hield wat niet de bedoeling is.Waarschijnlijk gebeurt dit omdat de voorkant redelijk los komt van hetasfalt. Het zou natuurlijk goed kunnen dat de achterkant te laag isafgesteld of omdat deze te zacht is. Ik heb toen deingaande demping (veervoorspanning) één ring dieper ingedraaiden de uitgaande demping twee klikjes ingedraaid. Misschien ligt het probleemmeer aan de achterkant dan de voorkant. Even kijken hoe het in sessie 4 gaat.

Sessie 4: Dit voelde meteen een stuk beter en ik had mijn tijd zelfs verbeterd. Niet veel moet ik zeggen maar toch iets. Het gaat er echt behoorlijk hard aan toe en op een bepaald moment werd ik binnendoor ingehaald bij Ramshoek maar hij kon de rechtse knik niet meer nemen en blokkerde daarmee ook mijn doorgang dus beide gingen we rechtdoor. Op zich geen probleem, doordat op dat punt een stuk asvalt is aangelegd waar je overheen kan rijden en daarmee weer veilig de baan op kan rijden.

Sessie 5: Voordat ik weer van start ging had ik de ingande demping (veervoorspanning) nog één ring dieper ingedraaid. Tijdens deze sessie bemerkte ik geen verschil. Motor blijft mooi stabiel recht bij het aanremmen voor een bocht, maar bij het uitacceleren is er wat onbelans in de voorkant. Maar het is in ieder geval beter dan in sessie 1, 2 en 3. Aan het einde van deze sessie bleek ik mijn snelste tijd geklokt te hebben en twee sekonde harder rond te rijden dan vorig jaar. Ik zit nu op een 2:12. De snelste in mijn groep gingen 1:54 rond 🙂 dus ik heb nog wel wat te gaan. Goh als je tussen 2:03 2:05 zou kunnen rond rijden dan ben ik meer dan tevreden. We zullen zien aan het einde van het seizoen. Na Ales waarbij we drie dagen racecursus krijgen heb ik nog een circuitdag gepland op Assen. Ben benieuwd of i
k eventueel progressie heb geboekt.

Als ik naar de fotosxb4kijk van Actionfoto (www.actionfoto.nl) dan zie ik dat ik nog niet goed verzit. Het problem zit hem erin dat als ik teveel naar de ene kant verzit mijn ene voet van het stepje gaat en het gevoel heb dat ik van de motor val. Ik ben gewoon te klein voor deze monster :). Ik ga proberen d.m.v. verstelbare stepjes dit probleem te verhelpen, want ik moet echt meer gaan verzitten. Al met al heb ik een zeer leuke dag gehad en op naar de volgende circuitdag welke dit keer op het Zandvoortse circuit is en wel op 14 mei a.s.

Leave a comment